Jalo Ka Gura - Reisverslag uit Westerlo, België van Kristel Mariën - WaarBenJij.nu Jalo Ka Gura - Reisverslag uit Westerlo, België van Kristel Mariën - WaarBenJij.nu

Jalo Ka Gura

Blijf op de hoogte en volg Kristel

21 Mei 2016 | België, Westerlo

Jalo Ka Gura is een kleine school in Gogunda. Dat is een arme bergachtige streek waar vooral boeren wonen. Het is er vaak kouder dan in de stad omdat het hoger ligt. Ik ga er met de lokale bus naar toe. Ongeveer een uur rijden vanaf de stad Udaipur. Er zitten vrij veel leerkrachten op de bus die vanuit Udaipur naar de scholen in Gogunda gaan, maar ook lokale mensen in traditionele kleren. Ik ben de enige blanke, de enige niet-Indiër. Het is ongeveer een uur rijden en de bus zit en staat meestal overvol. De jonge gasten moeten op het dak van de bus zitten.
Jalo Ka Gura is een kleine school met ongeveer 30 leerlingen. Er zijn ook enkele jonge kindjes. Er wordt niet echt veel met hen gedaan, maar ze krijgen tenminste warm eten 's middags. Soms zijn er twee leerkrachten, soms is er een. Ze zijn vrij streng voor de kinderen. Er is wel discipline en structuur in deze school.
Ik geef Engelse les aan het vierde en vijfde leerjaar. Ik doe ook creatieve opdrachten met hen. Meestal heb ik zo'n 12 à 15 leerlingen in mijn klas. Ze zijn heel geïnteresseerd en sommige leren heel snel nieuwe dingen. Het is heel fijn om in een kleine groep te werken. Tijdens de middagpauze speel ik balspelletjes met de kinderen of doen we een estafette race. Dat vinden ze geweldig. Vooral als ik mee spring loop, hinkel en .......