Schooltjes in Gogunda - Reisverslag uit Westerlo, België van Kristel Mariën - WaarBenJij.nu Schooltjes in Gogunda - Reisverslag uit Westerlo, België van Kristel Mariën - WaarBenJij.nu

Schooltjes in Gogunda

Blijf op de hoogte en volg Kristel

17 April 2016 | België, Westerlo

Gogunda ligt op ongeveer een uur rijden van Udaipur. Dit is het echte Indische platteland. In deze streek liggen enkele kleine dorpsschooltjes die ook op de steun van Matra Sansthan kunnen rekenen. Ik ga enkele keren met de lokale bus of met een leerkracht met auto naar het schooltje van Jalo Ka Guda en Subash Puda.
Kamal, de broer van Tarun geeft les in Jalo Ka Guda. Hij is een heel gemotiveerde leerkracht die al heel wat inspanningen heeft gedaan om zijn school te verbeteren. Er zitten ongeveer 30 kinderen. Ik en Lennart geven er Engelse les en we doen een project rond hygiëne. We geven alle kids een tandenborstel en tandpasta en leren hen die goed te gebruiken. Kamal probeert een kleine bibliotheek uit te bouwen in zijn schooltje. Ik geef hem een kleine financiële ondersteuning voor de aankoop van strips voor de kinderen.
Er wordt nu dagelijks in de school gekookt voor de lunch van de kinderen. Een serieuze verbetering. Ik geef wat geld voor opbergboxen om het meel en de rijst te bewaren.
In Subash Puda werkt Deepali, een lieve vrouw, maar vooral ook een heel goede leerkracht. Zij gebruikt nog technieken bij het lesgeven die ik in 2011 heb toegepast. Heel fijn om te zien. We verassen de kinderen met vers ananassap en de kinderen die geen boekentas hebben, krijgen er een van mij.