Kerstmis - Reisverslag uit Westerlo, België van Kristel Mariën - WaarBenJij.nu Kerstmis - Reisverslag uit Westerlo, België van Kristel Mariën - WaarBenJij.nu

Kerstmis

Blijf op de hoogte en volg Kristel

21 Mei 2016 | België, Westerlo

Kerstmis wordt niet echt gevierd in Udaipur omdat de meeste mensen er Hindoe of Moslim zijn. Voor de toeristen wordt er wel wat kerstversiering of een klein kerstboompje voorzien in de hotels en restaurants. En als ik de 25ste in de straten van de stad wandel, roepen de verkopers Merry of Happy Christmas.
De kinderen moeten niet naar school eind december, niet omwille van kerstmis, maar omwille van de kou. Dit is hun wintervakantie. Voor mij voelt het nog altijd als zomer met 20 à 25 graden overdag, maar de nachten zijn wel koud. De meeste huizen en scholen hebben geen verwarming. 's Avonds verwarmen we ons aan een klein houtvuurtje in een stenen pot.
Op 24 december ga ik met Durga en haar dochter Mitali naar een groot modern winkelcentrum. Dit is helemaal in kerstsfeer. Ze zijn allebei super enthousiast. Durga komt hier voor het eerst en ze vindt de roltrap heel eng. Het wordt een geweldige uitstap. Ik trakteer hen op pizza en een ijsje en we kopen kerstversiering en kleine cadeautjes.
Daarna versieren we hun restaurant met de gekochte kerstversiering.
25 december voelt helemaal niet als kerstmis in België. Alle shops zijn open, iedereen is aan het werk. Ik vind het wel goed zo: kerstmis vieren met een picknick in een jeans en sweater en kerstgebak eten en een glas bier drinken met het personeel van het hotel. Meer moet dat niet zijn.